Wizualizacje architektoniczne cz.1

warszawaW 1991 roku władze Warszawy rozpisały międzynarodowy konkurs na koncepcje zagospodarowania placu Defilad oraz całego kwartału ulic: Marszałkowskiej, Świętokrzyskiej, Emilii Plater, Al. Jerozolimskich. Konkurs odbywał się pod egida Międzynarodowej Unii Architektów. Niektórzy z autorów prawie 300 nadesłanych na konkurs prac obeszli się z pałacem dosyć bezceremonialnie. Wielu sugerowało, by w jakiś sposób go przesłonić, wtopić wraz z otaczającym placem w miejska zabudowę, a nawet zasłonić bluszczem i bujna roślinnością.

Międzynarodowe jury pracujące pod kierunkiem Roba Kiera nagrodziło prace polskich architektów z Brukseli (Andrzeja Skipińskiego i Bartłomieja Bielyszewa). Ich projekt faktycznie podkreśla dominacje pałacu, proponując otoczenie budowli kolistym bulwarem., ukształtowanym przez nowe obiekty. Beda one jednocześnie przeciwwaga dla monumentalnego socrealistycznego gmachu. W panoramie miasta Pałac Kultury przestałby odgrywać główna role oraz złamana zostałaby monotonia kompozycyjna Śródmieścia. Projekt został nagrodzony za dobra integracje z układem miasta, przejrzysta koncepcje przestrzenna i zróżnicowanie zespołów urbanistycznych, zapobiegające monotonii i powtarzaniu się form. Częściowo nawiązano także do układu ulic istniejących na tym terenie przed wojna. Budynki wokół PKiN będą łączyć funkcje publiczne z mieszkalnymi, handlowymi, rozrywkowymi, gastronomicznymi i kulturalnymi tak, aby w godzinach wieczorny ten rejon miasta nie był wymarłą pustynią. Łączna powierzchnia zabudowy centrum miasta wynosi około 3 mln metrów kwadratowych, a inwestycje maja być zrealizowane w ciągu 15 lat.

Zgodnie z regulaminem konkursu, elementem nagrody dla zwycięzców był udział w dalszych pracach projektowych, mających na celu realizacje nagrodzonej koncepcji i w efekcie stworzenie nowej, zwartej i harmonijnej zabudowy centrum Warszawy. Po ponad pięciu latach od rozstrzygnięcia konkursu stan prac zmienił się ale nieproporcjonalnie do długiego czasu, który już upłynął. Z projektantami podpisano umowę, zlecająca rozbudowanie koncepcji o niezbędne analizy dotyczące infrastruktury technicznej. Całość opracowania ma zaowocować uchwaleniem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Przeprowadzone w tym czasie prace studialne zaowocowały korektami samej pracy konkursowej. Zdecydowano się, miedzy innymi, zachować istniejącą obecnie zieleń i bardziej wyeksponować przedwojenna siatkę ulic. Opracowano także koncepcje przebudowy kamienic wzdłuż Alei Jerozolimskich w celu uzyskania efektownych pasaży handlowych. Dwie nowe koncepcje zabudowy rejonu Pałacu Kultury zostały zaprezentowane przez autorów na konferencji prasowej. Projektowane budynki przybrały kształt gigantycznej korony. Pierwsza wersja zakłada powstanie bardzo wysokich budynków po wewnętrznej stronie kolistego bulwaru. Jest to pomysł na tyle efektowny, ze nowe budynki stałyby się elementem charakterystycznym, wizytówka stolicy. Druga propozycja jest w bardziej ludzkiej skali i zakłada mniejsza wysokość obiektów i przez to wtopienie ich z zabudowę miasta, a nie kontrast z jego charakterem. Projektanci maja przygotowane jeszcze trzy inne rozwiązania.